Kroatië,Linden Tree Retreat Ranch

Tijdens onze vakantie in Kroatië reden we met de auto en onze tent langs talloze historische dorpjes en idyllische strandjes. Ook de watervallen en de prachtige natuur in Plitvice Nationaal park waren adembenemend. Maar voor mijn verjaardag moesten we iets speciaals bedenken. Je wordt tenslotte maar één keer 24.

Linden Tree Retreat Ranch ligt verscholen in het Velebit Nationaal Park. We vertrokken op 10 september vanaf het eiland Krk richting Crikvenica Riviera en kwamen via eindeloze kronkelweggetjes verder het binnenland in. Op het bord aan de weg stond “Welcome Shirley and Pieter from Belgium and Holland” wat een veelbelovend begin!

Eenmaal uit de auto worden we verwelkomd door John. Hij laat ons de hele ranch zien en tot slot onze eigen Tipi met een tweepersoonsbed (wat voor ons al erg aangenaam is na een week op een matje in onze tent), een verwarming en een gedeelde badkamer incl: badjas, handdoeken en badslippers. Omdat de andere tipi niet verhuurd is hebben we de badkamer voor onszelf. Het lijkt sowieso alsof we hier alleen op de wereld zijn. Na een boekje te hebben gelezen in de “Relaxschuur” komt Karla de gastvrouw ons heel enthousiast verwelkomen en vertellen dat het diner klaar is. We nemen plaats in de “Saloon”,  dit schuurtje is tot in de details ingericht en de texaanse cowboymuziek maakt de unieke sfeer compleet. Je voelt je hier meteen thuis en Karla komt ons in al haar enthousiasme het diner brengen. Het eten is biologisch en zelf gemaakt door Maggy, de vrouw van Bruce, die eigenaar is van deze ranch. Bruce heeft zelf een aantal jaar in Amerika gewoond en zijn passie voor de ranch en paarden in zijn vaderland voortgezet. Na een heerlijk diner, kruipen we vroeg de tipi in.

In de vroege ochtend word ik gewekt door Pieter, die mij verrast met slingers en een doos vol cadeautjes. Om half acht staan we op om op tijd bij de stallen klaar te staan waar John ons komt halen. Met z’n drieën lopen we naar het stuk land waar alle zeventien paarden staan. We halen er vijf van het land en lopen terug naar de stallen waar John ons uitlegt hoe we ze moeten poetsen en opzadelen. Met een vroegere paardrij-ervaring weet ik het meeste al, maar deze westernzadels zijn wel heel anders dan de dressuurzadels die ik gewend ben. Na een welverdiend ontbijt met zelfgemaakt brood, zelfgemaakte jam, meerdere soorten beleg, ontbijtgranen, Bosnische koffie, thee, versgeperste jus d’orange, een kom havermout met verse pruimen, vijgen en noten zitten we vol energie om onze tocht te starten. Om elf uur stappen we op en lopen we in een rijtje van vijf richting het unesco werelderfgoed vol fauna en flora. Al snel wordt duidelijk wat een prachtige plek dit is en na een kwartiertje stappen gaan we voor het eerst draven. Een hilarisch moment omdat ik Pieter voor me heen en weer zie stuiteren, hij probeert zijn voorganger staan-zittend na te doen en inderdaad na een poosje lukt het al aardig. Als Bruce opeens zegt dat er baby-beren poep op het pad ligt schrik ik toch wel een beetje, maar hoe vet zou het zijn als we een beer spotten, hier in de bossen van Kroatië. Helaas we komen nog véél beren-poep tegen maar een beer zien we niet. Na een aantal uur paardrijden stoppen we in een “verlaten” dorp om te lunchen. Ik krijg een mini verjaardagskoekje met daarin lucifers gestoken als kaarsjes, iets kleins wat deze dag toch bijzonder maakt. De zon schijnt volop en na de paarden genoeg te laten grazen stijgen we weer in de beugels. Bruce heeft er zin in en steekt met enthousiasme zijn hoed de lucht in als teken om te galopperen. Na een halve dag oefenen lukt het bij iedereen aardig en we voelen ons een met onze paarden. Dit is echt genieten. Helaas is het snel vijf uur en komen we weer aan op de ranch. Na het diner komt Maggy met een zelfgemaakte appel kruimeltaart met 24 kaarsjes, wat ontzettend lief! Wanneer de avond valt lopen we richting de Tipi en ik leg de dekens buiten neer om sterren te kijken en heerlijk weg te dromen met de kleine kater die gezellig bij ons komt liggen. Dit was een van mijn beste verjaardagen ooit!

Wij betaalden €536,08 voor twee personen. Dit is inclusief:

• 2 overnachtingen in de Tipi
  • 2 keer diner
  • 2 keer ontbijt
  • 1 keer lunch tijdens de rit
  • hele dag paardrijden in de natuur met een ervaren gids

Dat is natuurlijk best veel geld, maar voor een onvergetelijke ervaring meer dan waard!