Reisdagboek Annapurna Circuit

Lief dagboek,

Ik kijk er al weken naar uit en hier zijn we dan, in het gezellig drukke Thamel in Kathmandu, Nepal. Het staat vast, we gaan een trekking doen in de Annapurna Himalaya, het zogenaamde Annapurna Circuit. Met uitzicht op bijvoorbeeld Annapurna 1 (8091m), de op negen na hoogste berg ter wereld. Gevaarlijker voor klimmers dan de Mount Everest,1 op 4 beklimmers van deze berg sterft. Ons hoogste te bereiken punt ligt op Thorung La, een bergpas op 5416m hoog.

Het totale circuit is 300km lang, maar wij zullen wat stukken afsnijden, omwille van de vele stoffige jeep wegen op de route. We kiezen ervoor om zonder gids of drager te wandelen. Met een kaart en zo min mogelijk bagage zou dit wel moeten lukken. Op het hele circuit kun je rood/witte markering volgen en zouden we dus niet kunnen verdwalen. Van tevoren moeten we een Entry permit en een TIM’s registratie van elk ongeveer €20 halen. Deze TIM is een kaart die je op check-points onderweg laat zien, zodat ze in de gaten kunnen houden waar je ongeveer bent.

De voorpret begint in Kathmandu, het walhalla voor trekkers. Je kunt er alles wat je nodig hebt spotgoedkoop krijgen, the Northfake en Jack Wolfskin op je afritsbroek geborduurd, wie wil dat nou niet?!

We werken onze checklist af:

• 1 Grote backpack (voor Pieter)
  • 1 Kleine rugzak (voor mij)
  • 1 Slaapzak p.p
  • Mueslirepen/noten
  • Cash €350 p.p
  • Toiletspullen zo min mogelijk

We nemen de bus vanuit Kathmandu naar Pokhara, het eindpunt van de trekking, om daar onze overige bagage achter te laten. Een beetje gespannen stappen we vroeg in bed.

Dag 1, Pokhara (808m)naar Chermu(1130m): Onze avontuur begint met een 4 uur durende, bijzondere busrit. We boekten een “tourist bus” maar belanden in een overvolle “local bus”. Als je denkt dat er nog een halve Nepalees bijpast dan komen er nog minstens 6 bij. Er wordt een kindje bij Pieter op schoot gezet, maar na 10 minuten begint ze over te geven en zij niet alleen, zakjes vliegen langs m’n ogen de bus uit. Heerlijk, wat hou ik toch van busritten! We rijden met de bus tot aan het plaatsje Ngadi, rugzak om, veters goed vast en we kunnen gaan. Met een groepje mensen uit de bus wandelen we een aantal kilometers. Het is erg warm en na een aantal meters omhoog wandelen voelt het al als een kleine uitdaging. We besluiten dat het na 12km wandelen genoeg is voor de eerste dag en stoppen we met het hele groepje bij een klein Guesthouse, waar we gratis slapen en een klein bedrag betalen voor diner en ontbijt, goede deal toch!

annapurna-4236-2

Dag 2, Chermu (1130m) naar Tal (1700m): We worden om 06.00 gewekt door een kraaiende haan, maar mijn dag kan niet meer stuk als ik heb geknuffeld met de babygeitjes, ik hou van babygeitjes! We eten onze havermoutpap en zijn er meteen klaar voor. De groep splits zich snel op in snelle en trage wandelaars. Wij lopen ergens tussen iedereen in. Eindelijk vind ik een perfecte wandelstok en vraag me af of ik ooit nog zonder zou kunnen lopen. De dag verloopt super goed, we maken kennis met de vele hangbruggen en vinden bijzondere flora onderweg (wietplanten). Als we in Tal aankomen, na ongeveer 6 uur wandelen komen we de hele groep weer tegen en slapen we in hetzelfde Guesthouse dat veel weg heeft van een poppenhuis. We praten over welke route we gaan volgen en wat ons te wachten staat de komende dagen, ik maak me steeds meer zorgen over hoogteziekte. Vanaf ongeveer 3000m hoogte kun je de verschijnselen zoals hoofdpijn en duizeligheid krijgen en zal je merken dat er minder zuurstof in de lucht zit. Omdat ik altijd van alles ziek word, zal ik goed voor mezelf moeten zorgen en moeten luisteren naar m’n lichaam.

annapurna-4275-2

Dag 3, Tal (1700m) naar Chame (2710m): De beruchte derde dag. We weten dat dit een zware dag zal worden, en dat was het! We lopen bijna 30km en stijgen meer dan 1000m. De rugzakken voelen als lood en we lopen zelfs een stuk verkeerd. Als we op ongeveer 2500m zijn lopen we letterlijk door de wolken, we klimmen gevaarlijk stijl omhoog en dan komen we een vrouw tegen met zeker 35 kilo aan hout op haar rug dat ze met een bandje aan haar hoofd draagt. Ik voel me belachelijk met mijn rugzak en we zetten door, we moeten Chame halen om morgen niet zo’n zware dag te hebben. Na 9 uur wandelen komen we eindelijk helemaal kapot aan. Gelukkig hoeven we maar 2,5 uur op ons eten te wachten en vallen we daarna als een blok in slaap.

annapurna-4310-2

Dag 4, Chame (2710m) naar Upper Pisang (3310 m): In de nog vroege ochtend worden we beloond met zicht op de besneeuwde top van Annapurna 2. Vandaag mogen we niet te ver lopen, we komen steeds hoger en meer dan 700m per dag stijgen wordt afgeraden. We nemen daarom uitgebreid de tijd om te genieten van deze prachtige dag. Het landschap is veranderd en we hebben de mooiste uitzichten over de Himalaya. Boven de wolken is het super helder en na ongeveer 5 uur wandelen komen we aan op onze bestemming. Tegen hoogteziekte neem ik knoflooksoep, de locals denken dat het helpt dus vind ik dat het proberen waard en het smaakt nog best wel goed. Tijd om wat afstand te nemen, vooral als er gevraagd wordt hoe de knoflooksoep was terwijl diegene niet eens wist wat ik gegeten had.

annapurna-4446-2

Dag 5, Upper Pisang (3310m) naar Braka (3400m): Rehydration salt in mijn drinkfles, check. De dag begint met een erg stijl stuk omhoog en dat zou het moeilijkste stuk van de dag zijn, we doen het wederom rustig aan en de uitzichten zijn weer fantastisch. Het landschap doet ons denken aan Canada, het is heerlijk om uren te wandelen in stilte en alleen het geluid van de stromende rivier en zingende vogels te horen. Als we denken dat we er bijna zijn splitst de weg in twee we hebben de keuze om de upper of de lower route te kiezen. Pieter zegt vol zelfvertrouwen we kiezen de upper dat is beter om te acclimatiseren. En zodoende lopen we recht naar boven. Dit was afzien, ik ga helemaal stuk met ongeveer 1 km/u loop ik op m’n tenen naar boven omdat het te stijl is om mijn voeten plat te zetten. Eenmaal boven is de rest van de route plat en zelfs een beetje naar beneden, maar het kwaad is al geschiet ik heb barstende hoofdpijn. Ik ga ervanuit dat het is omdat het teveel was vandaag en niet van hoogteziekte. De rest van de groep heeft de lowerroute gekozen en hadden een heerlijk rustige dag zoals die van ons ook moest zijn. Gelukkig delen ze hun gekochte yakcheese met ons, en hopelijk voel ik mij morgen weer goed.

annapurna-4365-2

annapurna-4497-2

Dag 6, Braka (3400m) naar het Ice Lake (4600m): Vandaag is het acclimatisatie dag, het is verstandig om voordat je naar een hoger gebied gaat een dag te oefenen met de hoogte. Gelukkig voel ik mij weer goed, we hebben vandaag een zware dag voor de boeg. We lopen in vier uur tijd 1200m omhoog, naar een Ice Lake, een van de hoogste meren ter wereld. We kunnen onderweg geen water of eten kopen en moeten dus zoveel mogelijk zelf meenemen. We nemen elk twee liter water mee wat op deze hoogte niet genoeg is, hoogteziekte heeft ook veel te maken met dehydratatie. Daarom vullen we onze flessen halverwege met water dat uit een pijpje stroomt, dit water moeten we zuiveren met onze zuiveringstabletten mocht je willen weten hoe je water dan proeft, neem dan eens een grote slok water uit een zwembad, smaaksensatie gegarandeerd. Halverwege komen we iemand van onze groep tegen die terug gaat naar beneden omdat ze zo duizelig is geworden. Heel langzaam lopen we verder omhoog en er lijkt geen eind aan te komen. Eindelijk is het daar, helaas stelt het meer niet zo heel veel voor, maar het heeft ons zelfvertrouwen gegeven om de komende dagen hoger te gaan.

annapurna-2

Dag 7, Braka (3400m) naar Manang (3550m, 65% zuurstof): Vandaag is het rustdag, we lopen in 20 minuten naar het plaatsje Manang, waar de meeste trekkers een rustdag nemen voor extra acclimatisatie. De hoogteziekte begint hier een serieuze rol te spelen voor velen, je kunt gaan luisteren naar een info over hoogteziekte en je hart en longen laten checken door een dokter. Een aantal trekkers moeten hier opgeven en een jeep naar beneden nemen. Gelukkig voelen wij ons nog goed. Manang is helemaal ingericht voor trekkers, en we kunnen hier zelfs op een beamer films kijken. We zetten ons lekker neer en laten ons popcorn en thee serveren, terwijl we naar “into thin air” en “7 years in Tibet” kijken. Het leven van een echte trekker.

annapurna-4548-2

annapurna-4533-2

Dag 8, Manang (3550m) naar Yak Kharka (4060m): Na de rustdag was het een moeilijke start vandaag, we zijn snel uitgeput en zitten niet lekker in het ritme. M’n schouder doet pijn van het dragen van de tas ook al draag ik niet veel. Gelukkig is de wandeling relatief kort en wonderschoon. De koeien zijn veranderd in harige yaks met hun kalfjes. Onderweg zien we 5 helikopters heen en weer om zieke trekkers uit Yak Kharka op te halen. Als we in het plaatsje aankomen wordt een Nederlands meisje net opgehaald. Dit ritje kost je maar liefst €2500 en moeten we dus zien te voorkomen. Het is de eerste keer sinds de trekking dat er geen stromend water is en we kunnen ons eventueel wassen met een emmer koud water. Ik bedank en sla wel even over. Met lichte hoofdpijn stappen we in bed.

annapurna-4629-2

annapurna-4668-2

Dag 9, Yak Kharka (4060m) naar Thorung Pedi (4550m): De pass komt nu echt dichtbij, we lopen heel erg traag in 4,5 uur naar de slaapplaats. Het wordt afgeraden om meer dan 500m te stijgen en dus kiezen we ervoor om niet in High Camp op 4900m te slapen, wat de volgende dag voor de pass een stuk makkelijker zou zijn. Een vriendinnetje uit de groep, Margaux, voelt zich al drie dagen erg slecht en ik ga zelf om 7 uur naar bed met knallende hoofdpijn. Ik vraag me soms toch af waarom we dit doen…

annapurna-4554-2

Dag 10, Thorung Pedi (4550) naar Muktinath (3800m):De dag is aangebroken, de wekker gaat om 04.00. Rugzakken op, havermout eten en met de wandelstok in onze handen gaan we om 05.00 op pad. De pass is nog op 5 uur en op nog 866m hoogte bij ons vandaan. Na 100m wandelen geeft Margaux op en keert terug. Mijn mantra in m’n hoofd “zet de ene voet gewoon voor de andere” speelt zich seconde na seconde af. Er zit 50% minder zuurstof in de lucht dan op zeeniveau en elke stap kost moeite. Het is ijskoud en als ik m’n buff voor mijn gezicht wil doen stik ik bijna door zuurstof tekort. Dan maar geen sjaal voor m’n mond. Pieter loopt achter mij en waggelt een beetje heen en weer. Na elke tien minuten moeten we rusten en hopen we dat we de pass snel bereiken. En daar zien we dan eindelijk de vele gekleurde vlaggetjes wapperen Thorung La Pass, 5416m hoog, ik krijg een brok in m’n keel en we lopen stil naar de plek. Hier hebben we het voor gedaan, tien dagen wandelen, afzien en genieten.Na 15 min wordt onze hoofdpijn erger en het is tijd om af te dalen naar Muktinath. Wat een bijzondere dag.

FullSizeRender

Dag 11, Muktinath (3800m) naar Jomsom (2777m): Het Annapurna Circuit blijft ons verrassen. Het landschap is totaal veranderd aan de andere kant van de pass. Het is er droog en stoffig. Na tien dagen klimmen dacht ik blij te zijn met een afdaling. Maar ook afdalen is zwaar en vooral voor de knieën. Langs de bergwand lopen we richting Jomsom als plots de wind van redelijk sterk naar vreselijk krachtig gaat. Het kost moeite om recht te blijven lopen en ik hou Pieter aan z’n rugzak vast. Liever m’n zak dan m’n stok vraagt hij, ik kan er niet om lachen. De wind is zo sterk dat we bijna niet kunnen ademen en als we bijna van de berg af zijn en op een vlakte alle wind vangen ga ik op de grond zitten. Pieter heeft er blijkbaar meer plezier in en sleurt mij mee van de berg af. Als we in de vallei zijn is het een zandstorm geworden, overal maar dan ook echt overal zit zand.

annapurna-4709-2

annapurna-4761-3

Dag 12 – 14 Jomsom (2777m) naar Pokhara (808m) We besluiten een stuk met een bus af te leggen. Een spannende, en wederom overvolle busrit naar Tatopani, waar we de rest van de dag rusten. De volgende dag maken we een prachtige maar erg zware wandeling naar Ghorepani wat weer 1000m hoger ligt. Deze tocht brengt je door vele lokale dorpjes en we kletsen onderweg met een aantal Nepali. Deze kleine omweg maken we voor het uitzicht op de Annapurna gebergte vanaf Poonhill, helaas ben ik oververmoeid geraakt door de hele tocht en kan ik s’ochtends om 04.00 niet samen met Pieter naar de prachtige zonsopkomst gaan kijken. De laatste dag lijkt wel de zwaarste, ik voel me zo zwak en elke trap naar beneden is er één teveel. Na alle heerlijke apple pie’s die we gegeten hebben onderweg (dit is de enige manier om fruit binnen te krijgen onderweg ;)) heb ik gisteren een verkeerde getroffen. Het einde is daar, in het plaatsje Hille nemen we een Jeep terug naar Pokhara.

annapurna-4775-2

14 dagen, een kleine 200km en vele adembenemende uitzichten. De grootste fysieke uitdaging die ik ooit heb gehad. Ik ben super trots dat we dit gedaan hebben. Annapurna Circuit, you left us speechless.

Liefs Shirley

annapurna-4590-2

Advertenties

14 gedachtes over “Reisdagboek Annapurna Circuit

1. Die adembenemende vergezichten mag je dus ook letterlijk nemen … ? Pieter en Shirley , een koppel dat hoge toppen scheert ! Wij hebben met veel bewondering het boeiende relaas gelezen .

Liked by 1 persoon

2. Pieter en Shirley ik ben super trots op jullie. Wat een ongelooflijk prestatie.
    Een goede voorbereiding ik blijkbaar het ingrediënt om succesvol te presteren. Echt te gek. Dit neemt niemand jullie meer af. Top